Open Arctic MaaS lisää väyliä ja pysäkkejä digitaalisille kartoille reittiopasta varten
Open Arctic
MaaS -hanke kehittää Pohjois-Suomen alueelle avointa liikkumisen
palvelualustaa. Hankkeen aikana rakennamme digitaalisen aikataulu- ja
reittioppaan kokeiluversion. Reittiopas esittää linja-autovuorojen ajoreitin
digitaalisella karttapohjalla ja näyttää myös pysäkkien sijainnin ja niihin
liittyvän aikataulun. Täsmällisen reittioppaan mahdollistavat
taustajärjestelmät, jotka ovat tiedoiltaan oikein ja ajan tasalla. Tästä syystä
hankkeessa on tarkistettava, että bussipysäkkien sijainti ja joukkoliikenteen
ajoreitit ovat olemassa digitaalisilla karttapohjilla. Reaalimaailman kohteet
on luotava ensin digitaaliseen maailmaan, tässä yhteydessä digitaalisiin
karttoihin, jotta ne ovat käytettävissä reittioppaassa.
Bussipysäkit
ja ajoreitit ovat ns. pysyvää / harvoin muuttuvaa dataa, ja hankkeen
alkuvaiheessa olemme keskittyneet tämän
tyyppisen datan oikeellisuuden varmistamiseen. Olemme aloittaneet Ylläksen
alueelta ja selvittäneet millaisia toimenpiteitä hankkeessa tulee tehdä, jotta
matkakohteiden puuttuvat pysäkit ja ajoreitit saadaan digitoitua reittiopasta
varten.
Kansallisesti
tieverkoston ja bussipysäkkien sijainnista digitaalisilla karttapohjilla vastaa
Liikenneviraston hallinnoima Digiroad-tietojärjestelmä
(https://www.liikennevirasto.fi/avoindata/digiroad). Tietojärjestelmässä on
koko Suomen tie- ja katuverkon keskilinjageometria ja pysäkkitietokannassa on
kuntien tai ELY-keskusten hallinnoimien bussipysäkkien sijaintitieto. Nämä
järjestelmät kattavat viralliset tieväylät sekä kauko- ja paikallisliikenteen
pysäkit. Järjestelmien nykyinen tieto ei kuitenkaan ole riittävä Pohjois-Suomen
tarpeisiin.
Pohjois-Suomen
joukkoliikenne on jo pitkään huomioinut matkailuelinkeinon tarpeet Lapin
matkakohteissa. Bussien tarjoamat jatkoyhteydet juna- ja lentoasemilta Lapin
kuntiin ja matkakohteisiin ovat olleet perinteisesti tärkeitä pohjoisen
joukkoliikenteessä. Osana hyvää palvelua bussit koukkaavat pääteiltä myös
joidenkin syrjäisempien majoituskohteiden pihaan helpottaakseen matkailijoiden
saapumista ja lähtemistä matkatavaroiden kanssa. Vieraanvarainen ja
palveluorientoitunut liikennöinti on matkustajan kannalta suotavaa, joskin
reittiopasta varten virallisilta teiltä poikkeavat ajoreitit vaativat
lisähuomiota. Käytännön tarpeisiin vakiintuneet bussien pysähdyspaikat eivät
ole virallisia bussipysäkkejä eivätkä pihoihin johtavat yksityistiet tai
paikoitusalueet kuulu viralliseen tieverkkoon. Sen vuoksi niitä ei tavallisesti
löydy myöskään Digiroad-tietojärjestelmästä. Mikäli pysähdyspaikkoja ei löydy
Digiroadista, niitä ei voida käyttää digitaalisessa aikataulu- ja reittioppaassa
osana matkaketjua.
Liikennevirastolla
on kuitenkin tapa tuoda vakiintuneet bussien pysähdyspaikat
Digiroad-tietojärjestelmään, johon voidaan luoda ns. virtuaalipysäkkejä. Ne
ovat digitaaliselle karttapohjalle lisättäviä bussien pysähdyspaikkoja.
Virtuaalipysäkit poikkeavat virallisista pysäkeistä siten ettei niillä ole
pysäkin liikennemerkkiä tai pysäkin fyysisiä rakenteita. Ne ovat siis
maisemassa huomaamattomia bussipysäkkejä, jotka kuitenkin digitaalisessa
reittioppaassa sijoitetaan paikalle, missä bussi pysähtyy. Yleensä paikalliset
tietävät virtuaalipysäkkien sijainnin toisin kuin matkailijat, joilla ei ole
paikallistuntemusta. Reittioppaan käyttäminen yhdessä älylaitteen paikannusominaisuuden
kanssa kertoo kuitenkin matkailijalle virtuaalipysäkin sijainnin täsmällisesti.
Lisäksi virtuaalipysäkkejä luodessa olemme pyrkineet käyttämään mahdollisimman
kuvaavia nimiä, jotka ovat paikallisten ja matkailijoiden tiedossa.
Pohjois-Suomessa
tässäkin voisi olla bussin pysähdyspaikka. Virtuaalipysäkkien avulla nekin
saadaan näkyville reittioppaaseen.
|
Virtuaalipysäkkien
luomisessa on myös omat rajoituksensa. Pysäkkiä ei voi tuoda muualle kuin
olemassa olevalle tieväylälle. Yleensä piha-alueet eivät ole tällaisia väyliä,
koska väylät mukailevat virallisia tieverkkoja. Näin ollen joudumme luomaan
uusia digitaalisia väyliä Digiroad-tietojärjestelmään pystyäksemme sijoittamaan
virtuaalipysäkkejä tarkemmin oikeisiin paikkoihin. Tarvittavien väylien ja
virtuaalipysäkkien digitoinnin jälkeen reittiopas kykenee näyttämään
matkustajalle bussien todellisen ajoreitin ja osoittamaan bussien
pysähdyspaikan täsmällisesti. Sesonkiaikana Lapissa voi samalla
paikoitusalueella liikkua lukuisia busseja, ja ilman tarkkaa tietoa
virtuaalipysäkin sijainnista matkailijan on vaikea tietää minne suunnata
bussiin nousemista varten.
Virtuaalipysäkkien
ja väylien lisääminen Digiroad-tietojärjestelmään on olennainen yksityiskohta,
jotta voimme rakentaa merkityksellisen ja helposti käytettävän reittioppaan
Pohjois-Suomen matkailualueiden asiakkaille. Erinomaisen digitaalisen
palvelutuotteen rakentaminen vaatii teknologiaosaamisen lisäksi tuekseen
paikallisen toimintaympäristön syvällistä tuntemista. Open Arctic MaaS -hankkeessa
yhdistyvät nämä osaamisalueet ainutlaatuisella tavalla, sillä digitalisaation
asiantuntijoiden tukena hankkeessa on vahva paikallinen edustus Pohjois-Suomen
alueelta.
Jouko Nuottila