Arctic MaaS etsii ratkaisuja reitti- ja aikataulutietojen digitointiin
Open Arctic
MaaS -hankkeessa rakenteilla olevan Pohjois-Suomen reittioppaan kokeiluversion
kehitystyö jatkuu tiiviisti. Käytännöllisen aikataulu- ja reittioppaan on
tuotava alueen liikkumispalvelut matkustajien ulottuville mahdollisimman
helposti. Toimivan palvelun edellytyksenä on taustajärjestelmien – karttojen ja
pysäkkien – ajantasaisuus, mikä mahdollistaa tarkan ja mielekkään sisällön
esittämisen reittioppaan käyttäjälle. Edellinen blogiteksti tarjosi katsauksen
uusien väylien ja pysäkkien lisäämisestä taustajärjestelmiin. Seuraavaksi
tarkastelemme säännöllisesti päivitettävän datan eli aikataulu- ja
reittitietojen digitointiprosessia.
Kun
liikkumispalvelun reitti ja aikataulu on suunniteltu, on seuraavaksi
mietittävä, miten palvelusta tiedotetaan potentiaalisille asiakkaille ja miten
sitä markkinoidaan. Joukkoliikenteen painettavat aikataulukirjat ovat nykyään
jo harvinaisia, mutta edelleen aikatauluista tiedotetaan yleisesti
paikallislehdissä sekä busseissa ja infopisteissä jaettavissa aikataululehtisissä.
Internetin käytön arkipäiväistymisen myötä aikatauluja julkaistaan sähköisesti
myös Pohjois-Suomessa, mutta tieto on hajaantunut eri toimijoiden ylläpitämille
sivustoille ja matkailijan on hankalaa saada kokonaiskuvaa alueen liikenteestä.
Matkahuollon ylläpitämä matkahuolto.fi ja Traficomin Matka.fi tarjoavat
matkustajille joukkoliikennepalveluiden hakutoimintoja, mutta Pohjois-Suomen
osalta niistä puuttuu monen matkakohteen
Skibus- ja lentokenttäliikenne, joka on olennainen osa erityisesti sesonkiajan
liikkumispalveluita. Pohjois-Suomen kattava reittiopas on siksi tarpeellinen
tiedotuskanava alueen bussien aikatauluista. Lisäksi se toimii myös
erinomaisena markkinointikanavana liikennöitsijöiden tarjoamille
liikkumispalveluille.
Digitaalinen tieto reittioppaaseen
Aikataulut
ja reittitiedot saadaan reittioppaaseen näkyviin, kun ne on ensin digitoitu ja
sen jälkeen lisätty reittioppaan tarjontaan. Pohjois-Suomen reittiopasta
kehitetään Digitransit-kehitysympäristön päälle
ja reititystoiminnallisuus on rakennettu avoimen lähdekoodin projektin
OpenTripPlannerin päälle. Näille
järjestelmille aikataulu- ja reittitiedon on oltava käytettävissä sellaisessa
muodossa, joka on määritelty GTFS-standardissa (General Transit FeedSpecification).
GTFS-standardin mukainen tietomuoto sisältää tiedon aikatauluista, reiteistä ja
pysäkeistä. Ajoreitti on tallennettu lukuisten sijaintipisteiden ketjuna, jossa
yksittäisiä sijaintipisteitä saattaa olla satoja. Standardin määrittelemää
tietomuotoa on käytännössä mahdotonta tuottaa ilman tähän tarkoitukseen tehtyä
työkalua. Open Arctic MaaS -hankkeessa digitoimiseen käytetään Liikenne- ja
viestintävirasto Traficomin tarjoamaa GTFS-standardin mukaista dataa tuottavaa
RAE-työkalua (RAE=Reitti- ja AikatauluEditori). Traficom antaa RAE-työkaluun käyttöoikeuksia
liikennöitsijöille ja organisaatioille, jotka tuottavat aikataulu- ja
reittidataa.
Digitointityökalun käyttö ja siihen liittyvät haasteet
RAE-työkalun
käyttö aloitetaan syöttämällä perustiedot 1) liikennöitsijästä, 2) yhteystiedoista,
3) mahdollisesta sähköisestä lippukaupasta, 4) ajettavasta reitistä ja 5) ajanjaksosta,
jolloin reittiä liikennöidään. Perustietojen syöttämisen jälkeen siirrytään
käyttämään työkalun tarjoamaa karttapohjaa. Karttaa tai pysäkkihakutoimintoa
käyttäen lisätään vuoron lähtö- ja päätepysäkit. Työkalu piirtää ajettavan
reitin karttapohjalle suorinta tietä pääteitä pitkin. Jos vuoron ajettava
reitti poikkeaa työkalun ehdottamasta, tietojen syöttäjä voi korjata ajettavan
reitin oikeaksi. Tämän jälkeen vuorolle voidaan lisätä pysäkit joko
automaattisesti tai manuaalisesti. Automaattisesti pysäkkejä lisättäessä mukaan
tulevat kaikki reitin varrella olevat pysäkit, kun taas manuaalinen lisääminen
mahdollistaa pysäkkien valitsemisen yksittäin. Kun vuoron ajoreitti ja pysäkit
ovat kunnossa, lisätään vuorolle ajopäiväkalenteri vastaamaan ajettavia päiviä.
Tarvittaessa vuoroa varten voidaan tehdä oma ajopäiväkalenteri. Ajopäivien
lisäyksen jälkeen vuorolle lisätään lähtöajat ja lopuksi tarkistetaan vielä
työkalun tarjoamasta aikataulusta kaikkien tietojen paikkansapitävyys, ennen
kuin vuoro on valmis julkaistavaksi reittioppaassa.
Reittinäkymä RAE-työkalussa |
RAE-työkalu
on käyttökelpoinen apuväline aikataulu- ja reittitietojen digitointiin, mutta
siinä on kuitenkin muutamia rajoitteita. Se on kehitetty lähinnä vakiovuorojen
tarpeita varten, minkä vuoksi Open Arctic MaaS -hankkessa pilotoitavaa
reittioppaan reaaliaikaista dataa varten työkaluun tarvittaisiin
lisäominaisuuksia. RAE-työkalun käyttö on myös koettu haastavaksi. Se on
lisäksi kaupallinen tuote, joten sen
jatkokehittäminen hankkeen aikana ja hanketoimijoiden toimesta ei ole
mahdollista. Näistä syistä hankkeen aikana arvioidaan muidenkin
digitointityökalujen toimivuutta tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen.
Toimivan työkalun tulisi olla tarkoituksenmukainen ja helppokäyttöinen, jotta liikennöitsijät
voisivat ottaa digitoimisen osaksi normaalia aikataulusuunnittelua. Lisäksi
työkalun tulisi tarjota kuljettajalle tai liikennöitsijälle mahdollisuus
syöttää reittioppaaseen reaaliaikaista tietoa yllättävissä tilanteissa. Jos
esimerkiksi auto rikkoutuu reitin varrelle, kuljettaja voisi syöttää tästä
tiedon reittioppaaseen. Näin matkailija saisi reittioppaasta aikataulua
tarkistaessaan viiveettä tiedon siitä, miksi odotettu linja-auto ei ole vielä
saapunut. Kuljettaja voisi lisäksi tiedottaa matkustajia reittioppaan kautta
mahdollisista muista häiriötilanteista tai yllättävistä aikataulumuutoksista.
Reaaliaikaisen datan päivittäminen reittioppaaseen voidaan joissakin
tapauksissa hoitaa myös automaattisesti tietojärjestelmistä. Tätä
mahdollisuutta tutkitaan ja pilotoidaan hankkeen aikana.
Tulevaisuuden digitointityökaluja?
Tällä
hetkellä hankkeessa arvioidaan kahden avoimen lähdekoodin projektin tuottamaa
digitointityökalua, Ranskan julkisen sektorin rahoittamaa Chouette-projektia
ja Conveyalin avoimen lähdekoodin lisenssillä julkaisemaa työkalua.
Molemmat työkalut vaikuttavat teknisesti käyttökelpoisilta, mutta niissä
vaikuttaa silti olevan runsaasti kehitettävää sekä käytettävyyden että Suomeen
sovellettavuuden osalta.
Hankkeessa
on tavoitteena arvioida avoimesti saatavilla olevia digitointityökaluja ja
määritellä työkaluvaatimuksia tulevaisuuden tarpeisiin. Samalla on pohdittu
myös säännöllisesti päivitettävän datan digitoimisen prosessia. Kenen vastuulla
on jatkossa reitti- ja aikataulutietojen syöttäminen digitaalisessa muodossa?
Missä vaiheessa aikataulujen suunnitteluprosessia digitointi tapahtuu, jotta
liikkumispalvelut löytyvät reittioppaasta? Digitaaliseen muotoon syötetyn
sisällön laatu ja oikeellisuus on myös oltava helposti tarkistettavissa. Helppokäyttöiset
ja opastavat työkalut ovat edellytys sille, että digitoimisesta tulisi jatkossa
osa liikennöitsijöiden aikataulusuunnittelua.
Jouko Nuottila
Tea Koskela