Reaaliaikadata tuo bussit kartalle
Ylläksellä
pidettiin helmikuun alussa Open Arctic MaaS -hankkeen työpaja, jonka yhteydessä
pilotoitiin Lapin reittioppaaseen kehitettäviä reaaliaikaominaisuuksia kuten
bussien reaaliaikaseurantaa. Reaaliaikatoimintojen tukeminen on ollut tänä
vuonna Lapin reittioppaan kokeiluversion kehitystyön keskiössä ja tässä
blogitekstissä paneudutaan näihin perinteisiä reittiopastoimintoja tärkeällä
tavalla rikastaviin ominaisuuksiin. Kahdessa aiemmassa blogitekstissä on
käsitelty pysäkkien ja väylien lisäämistä digitaalisille kartoille,
sekä reitti- ja aikataulutietojen digitointia.
Aikataulun
mukaisen liikkumis- ja reititystiedon lisäksi tosiasiallinen ajantasainen tieto
liikkumispalveluiden toteutumisesta on tärkeää matkustajille erityisesti pohjoisen
vaihtelevissa olosuhteissa. Reittioppaan reaaliaikaominaisuudet mahdollistavat
sen, että matkustaja saa esimerkiksi tietystä bussivuorosta jatkuvasti
päivittyvää bussin tosiasialliseen etenemiseen perustuvaa aikataulutietoa. Tämä
on tärkeää tietoa, sillä odottavan aika on pitkä – varsinkin, kun ulkona voi
olla lumimyräkkä tai -30 C pakkasta. Myöhästymisen syy ja muu ajantasainen
poikkeusinformaatio ovat niin ikään olennaisia tietoja matkustajalle. Niiden
perusteella hän voi esimerkiksi arvioida onko jatkoyhteydelle ehtiminen
vaarassa ja pitäisikö hänen valita jokin toinen liikkumisvaihtoehto.
Reaaliaikatieto on hyödyllistä myös jo kulkuneuvoon nousseelle, sillä
mahdollisuus seurata matkan etenemistä lisää matkustusmukavuutta. Matkustaja
voi muun muassa seurata jäljellä olevaa matkustusaikaa omalle pysäkille, mikä
lisää varmuutta oikean määränpään saavuttamisesta.
Reaaliaikatoimintojen kehittämistä
Hankkeen aikana olemme kehittäneet ja pilotoineet reaaliaikatoimintoja kolmella osa-alueella: 1) Poikkeustiedot, 2) Bussit kartalla, ja 3) Aikataulumuutokset.
1) Poikkeustiedot
(service alerts) ovat reittioppaaseen lisättäviä ilmoituksia
liikkumispalveluiden toimintaan vaikuttavista häiriötilanteista. Ilmoitukset
voivat olla reaaliaikaisia ja tulla esimerkiksi kuljettajalta ”tien päältä”
erilaisista syistä: lumituisku on voinut tukkia tien reitin varrella, rekat
eivät kenties pääse etenemään liukkauden vuoksi tukkien liikenteen tai bussiin
voi tulla tekninen vika kesken matkan. Poikkeustiedot voivat koskea myös
etukäteen tiedettyjä poikkeuksia liikkumispalveluissa, esimerkiksi muutosta
bussilinjan reitillä tulevien tietöiden vuoksi tai tietyn vuoron kuulumista
tilattavan kutsuliikenteen piiriin. Ilmoitukset voivat koskea yksittäistä
vuoroa, reitin koko liikennettä tietyllä aikavälillä tai vaikkapa kaikkia
liikennöitsijän vuoroja. Arctic MaaS -hankkeen aikana kehitetty Lapin
reittiopas mahdollistaa sen, että esimerkiksi kuljettajat, liikennöitsijöiden
edustajat tai mahdolliset palveluoperaattorit voivat tiedottaa
liikkumispalveluiden poikkeustilanteista. Poikkeustiedot näkyvät matkustajille
reittioppaassa ja mahdollistavat niiden huomioimisen matkan suunnittelussa tai
niihin reagoinnin matkan aikana.
Poikkeustiedot
-ominaisuutta testattiin Ylläksen työpajan aikana, ja sen tekninen toimivuus
varmistettiin. Se olisi teknisiltä valmiuksiltaan valmiina Lapin reittiopasta
varten, mutta laajamittainen käyttöönotto vaatii vielä jatkokehitystä usean
toimijan kesken. Testien aikana huomattiin myös, että häiriötiedotteet voisivat
olla hiukan näkyvämpiä reittioppaassa, minkä vuoksi reittioppaan
käyttöliittymän muokkaus on tältä osin tarpeen. Testivaiheen aikana reittiopas
oli asetettu tarkastamaan uudet häiriötiedotteet palvelimelta puolen minuutin
välein, joten tiedonvälitys matkustajille on nopeaa.
2) Bussit kartalla
(vehicle positions) tarkoittaa ominaisuutta, jossa tiettyä bussivuoroa voi
seurata reaaliaikaisesti reittioppaan kartalla. Ominaisuuden avulla matkustaja
voi helposti tarkastaa bussin senhetkisen sijainnin ja varmistaa, onko bussi
esimerkiksi jo ohittanut pysäkin, josta matkustajalla olisi aikomus nousta
kyytiin. Bussin näkyminen kartalla helpottaa lisäksi oikean bussin
tunnistamista pysäkillä, mikäli samalla alueella liikkuu useampia busseja
samaan aikaan. Bussien reaaliaikaseurantaa päästiin myös testaamaan Ylläksen
työpajan aikana. Testin aikana mitattiin bussin sijainnin päivittymisen
viivettä reittioppaassa ja todettiin, että bussin todellinen sijainti näkyy
reittioppaassa noin 2-3 sekunnin viiveellä, mikä riittää varsin hyvin
korkealaatuisen palvelun tarjoamiseen.
3) Aikataulumuutokset
(trip updates) tarkoittavat reittioppaassa näkyvien aikataulujen dynaamisia,
reaaliaikaisia muutoksia ja lisäyksiä. Teknisiä ratkaisuja em. toimintoihin
testataan paraikaa. Aikataulumuutosten alle kuuluu monenlaisia asioita.
Pohjois-Suomen alueella on esimerkiksi paljon lentokenttäbusseja ja
junabusseja, joiden lähtöaikataulu asemalta on sidottu lentokoneen tai junan
saapumisaikaan. Hankkeessa tarkastellaan mahdollisuutta yhdistää junien ja
lentokoneiden myöhästymistietoja sähköisistä järjestelmistä reittioppaan
aikatauluihin siten, että bussivuoron aikataulua muutetaan reittioppaassa
dynaamisesti junien ja lentokoneiden muuttuneiden reaaliaika-aikataulutietojen
perusteella.
Jo
liikkeellä olevan bussivuoron aikataulutietoja voidaan päivittää joko
kuljettajan toimesta tai myös automaattisesti sijaintitiedon perusteella.
Automaattisessa aikataulun muuttamisessa reittioppaalla on kyky verrata bussin
reaaliaikaista sijaintia alkuperäiseen aikatauluun. Mikäli bussi on vertailun
perusteella myöhässä, voidaan reittioppaassa näkyviä pysäkkikohtaisia
aikatauluja muuttaa vastaamaan bussin todellista sijaintia. Jos jokin vuoro
peruuntuu kokonaan, poistetaan kyseinen vuoro reititysmahdollisuuksista.
Peruuntumisesta voidaan myös erikseen tiedottaa matkustajia reittioppaassa.
Reaaliaikadatan
lisäämistä reittioppaaseen testattiin intensiivisesti Ylläksen työpajan aikana.
Tulosten perusteella reaaliaikadatan lisäämiseen tarvittavat tekniset valmiudet
ovat jo olemassa varsin hyvällä laatutasolla. Suurempi kysymys on se, kuinka
nämä ominaisuudet saataisiin otettua käyttöön laajemmassa mittakaavassa. Millä
laitteella esimerkiksi bussien sijaintitietoa toimitetaan reittioppaaseen?
Arctic MaaSin testeissä käytimme Android-puhelimeen asennettua paikkatietoista
sovellusta, mutta sopivia ratkaisuvaihtoehtoja on syytä pohtia vielä esim.
liikennöitsijöiden kanssa. Voisiko esimerkiksi lipunmyyntiin tarkoitettu
päätelaite tarjota sijaintitietoa reittioppaalle? Tämä olisi bussin varustuksen
luontainen osa, ja näin kuljettajan työrutiineja ajatellen hyvä ratkaisu. Tämä
kuitenkin vaatisi sitä, että lipunmyyntijärjestelmä tukisi reaaliaikaista
paikkatiedon keräämistä ja eteenpäin välittämistä. Toinen olennainen kysymys on
se, kuinka kuljettaja tai jokin muu vastuutaho tulevaisuudessa toimittaa
häiriö- ja poikkeustiedot reittioppaan kautta matkustajille. Onko esimerkiksi
kuljettajalla päätelaite, joka mahdollistaa ilmoitusten tekemisen vai tehdäänkö
ilmoitukset palveluoperaattorin kautta? Millaisia rooleja ja prosesseja
poikkeusinformaation tuottamiseen liittyy jatkossa?
Reittioppaalla
on jo nyt tekniset valmiudet korkeatasoiseen asiakaspalveluun reaaliaikaisuuden
osalta, ja Open Arctic MaaS -hanke on edennyt hyvin reaaliaikadataa tuottavien
sovellusten ja ratkaisujen pilotoinnissa. Seuraavaksi pitää ratkaista, kuinka
reaaliaikadata saadaan toimitettua eri toimijoilta sujuvasti ja mahdollisimman
automaattisesti reittioppaaseen.
Jouko
Nuottila
Olli
Pihlajamaa
Tea Koskela