Opiskelijat palvelumuotoilivat reittioppaaseen luottamusta
Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opiskelijat
palvelumuotoilivat kevättalven aikana reittiopasta luottamuksen digitaalisena
välineenä. Open Arctic MaaS -hankkeen toimeksiantoa avainsanoilla: ”pysäkki,
reittiopas ja luottamuksen muotoilu” olivat toteuttamassa kaksi ryhmää, jotka
esittivät ansiokkaat työnsä huhtikuun alussa Lapin yliopiston
SINCO-laboratoriossa. Tekstin lopussa linkit ryhmien töiden loppupresentaatioihin.
Luottamuksen eleitä koko palvelupolun ajan
Ensimmäisenä työnsä tuloksia
luottamuksen muotoilusta esitti ryhmä, johon kuuluivat Jessica Lammela,
Johanna Välilä, Heidi Sipilä ja Jasmiina Nättiaho. Ryhmän jäsenet tekivät
projektinsa aikana esimerkiksi havainnointimatkat Ylläkselle ja Ranualle, ja
kirjasivat merkittävimmät huomiot matkoistaan ylös. Kevättalven aikana
järjestetyssä työpajassa kerättyjen vastauksien pohjalta ryhmä teki koosteen
liikkumiseen liittyvistä ongelmista Lapissa. Esimerkiksi bussipysäkki voi olla
vaikea tunnistaa etenkin bussista käsin, pysäkin merkki voi olla talvella lumen
peitossa, ja bussissa kuulutetaan usein vain asemat. Joukkoliikenteen
hyödyntämisessä luottamusta lisääviksi tekijöiksi ryhmä nimesi mm.
GPS-paikantimen tarkkuuden, viestinnän ja reaalimaailman kohtaamisen sekä
läpinäkyvyyden liittyen esimerkiksi tietojen keräämiseen ja käyttöön.
Palvelupolkua ryhmä käsitteli erilaisten skenaarioiden
kautta aina matkan suunnittelusta matkan jälkeiseen aikaan. Tärkeä viesti läpi
esityksen oli luottamuksen eleiden esiintyminen koko palvelupolun ajan. Ryhmä
oli esimerkiksi luonut ideoimaansa LapGuide-sovellukseen Amie-nimisen pöllön,
joka kulkee asiakkaan mukana reittiopasta käytettäessä koko matkan ajan neuvoen
ja opastaen. Personoitu hahmo parantaa reittioppaan luottamusta kertomalla
matkan kulkua ja sovelluksen käyttöä sujuvottavia tietoiskuja. Ryhmä oli
lisäksi pohtinut sitä, kuinka liikenneyhteydet tuotaisiin värikoodattuina
karttaan matkailijan reittihakua helpottamaan.
Lisää luottamusta pysäkkien muotoilulla
Toinen ryhmä lähestyi luottamusta Lapin reittioppaan beta-version
kautta. Ryhmän jäsenet, Emilia Launne, Jukka Mikkonen, Heidi Simppala ja
Joni Viinamäki, olivat ideoineet reittioppaaseen käyttäjän näkökulmasta
luottamusta lisääviä ominaisuuksia ja esittivät ajatuksensa reittioppaaseen
muotoiltuna. Reittien tallennusmahdollisuus, taksitolppien näkyminen kartalla,
sekä bussien pysähdyspaikkojen ja mahdollisen kahvipaussin mahdollisuuden
tuominen reittitietoihin ovat esimerkkejä ominaisuuksista, jotka ryhmän mukaan
parantaisivat reittioppaan luottamusta ja mielekkyyttä matkustajan
näkökulmasta. Chat-palvelun tärkeys nostettiin niin ikään esityksen aikana
esille – asiakkaasta on pidettävä huoli koko matkan ajan ja huolenpidon on myös
välityttävä matkustajalle asti. Ehdotus hiilijalanjäljen tuomisesta näkyville matkan
tietoihin sivusi viime aikoina paljon esillä ollutta ilmasto-teemaa ja
kiinnostaisi varmasti monia matkailijoita.
Bussipysäkkejä ja niiden ominaisuuksia ryhmä lähestyi
varsin raikkaalla tavalla. Ensimmäinen työpaja ei tuottanut täysin toivottua
tulosta ja ryhmä joutui pohtimaan, mistä bussipysäkkien muotoiluun saataisiin
riittävän lennokkaita ideoita. Lopulta wow-efektejä ja rajattomia ideoita
päädyttiin hakemaan pitämällä kolme workshopia lasten kanssa. Lapset
esimerkiksi piirsivät unelmien bussipysäkin, jonka luona odottaminen olisi
mukavampaa - piirrosten pohjalta ryhmä muotoili pienoismalleja. Tulokset
synnyttivät keskustelua bussipysäkkien rakenteista ja niiden
muutosmahdollisuuksista nykypäivän matkailijoita palveleviksi – keskusteluissa
vilisivät mm. Wifi-yhteys, älylaitteen latausmahdollisuus ja QR-koodien
hyödyntäminen.
Ryhmätyöt antoivat Arctic MaaSissa tehtävään
kehitystyön uusia näkökulmia ja ajatuksia siitä, millaisia asioita liikkumisen
palveluissa ja liikenteen digitalisaatiokehityksessä tulisi huomioida.
Ryhmätöihin kannattaa käydä tutustumassa tarkemmin - ohessa linkit molempien ryhmien töihin.
Tea Koskela