Opiskelijat pohtivat tulevaisuuden matkailijan liikkumista
Open Arctic
MaaS -hankkeen toinen palvelumuotoilun toimeksianto suunnattiin Lapin
yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille, jotka saivat alkukeväästä
tehtäväkseen pohtia liikkumispalveluja tulevaisuuden matkailijan näkökulmasta.
Aikajänteeksi tulevaisuuden ennakoinnissa oli valittu näkymä viiden vuoden
päähän. Yhteensä viisi ryhmää esitti palvelumuotoilua ja tulevaisuuden
tutkimuksen menetelmiä hyödyntävän projektinsa tuotoksia SINCO-laboratoriossa
huhtikuun lopussa.
Ensimmäinen
ryhmä oli laatinut palvelukonseptinsa pyörävuokrauksen ympärille. Arctic Bike
Rentaliksi nimetty konsepti oli laadittu vastaamaan pyörän vuokraamista
suunnittelevan matkailijan tarpeisiin ja palvelupolku kulkikin aina
varauksenteosta, käyttäjäoppaaseen ja tilattavaan ylläpito-/korjauspalveluun
saakka. Kattava palvelu tarjoaisi monille myös osa-aikaisen
työskentelymahdollisuuden, sillä esimerkiksi osaava opiskelija voisi tarjoutua
korjaamaan matkan aikana reistaillutta pyörää.
Arctic Bike Rentaliin kuuluu myös korjauspalvelu matkan aikana |
Toisen ryhmän
idea pohjasi vahvasti jakamistalouden ajatukseen, jossa myös matkailijat
pääsevät tarjoamaan palveluitaan paikallisille esimerkiksi jooga-tuntien
muodossa. Ideana thepOint-konseptissa oli käyttäjän arvopohjaan perustuminen ja
ennen kaikkea pistejärjestelmä, jossa pisteitä voi kerryttää tarjoamalla
palveluita, ja taas palveluiden käyttäminen kuluttaa tietyn määrän pisteitä.
Konseptissa oli vahvasti läsnä myös pinnalla oleva ”live like a local” -trendi,
sillä sovellus lisää paikallisten ja matkailijoiden kanssakäymistä kun
palveluita tarjotaan puolin ja toisin.
thepOint yhdistää paikalliset ja matkailijat |
Henkilökohtaisen, omiin tarpeisiin räätälöidyn matkakumppani-Jugin opastamana liikkuminen on sujuvaa |
Neljännen
ryhmän idea oli ROIbot-niminen sivusto. ROIbotin käytössä hyödynnetään kasvojen
skannausta, joka on esimerkiksi Aasian suunnalla jo arkipäivää. Tekoälyn
tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntämällä matkan aikana voi mm. kommunikoida
omalla kielellään sujuvasti, sillä ROIbot kääntää vaikkapa taksikuskin puheen
omalle kielelle. Näin kielestä johtuvia väärinymmärryksiä voidaan välttää
paremmin, mikä parantaa esimerkiksi ohjelmapalveluiden ja liikkumisen
turvallisuutta.
ROIbotin avulla matka taittuu omalla kielellä |
Viides
ryhmä oli ideoinut eri liikkumisen muotoja yhdistävän digitaalisen palvelun,
jossa samasta paikasta voi ostaa liikkumispalveluita aina sähköpotkulaudoista
kimppakyyteihin ja takseihin. Myös tässä konseptissa vuorovaikutus
matkailijoiden ja paikallisten välillä toisi uudenlaisia elämyksiä esimerkiksi
yksilömatkailijoiden kokemuksiin. Lisäksi palvelukonsepti osoittautui
realistiseksi toteuttaa jo nykyisellä teknologialla - tulevaisuuden matkailijan
tarpeita ennakoiden.
ROIRIDE yhdistää liikkumisen palvelut |
Kaiken
kaikkiaan opiskelijoiden esityksissä oli lukuisia elementtejä, joilla on
eittämättä vaikutus myös liikkumispalveluiden kehitykseen tulevaisuudessa.
Tulevaisuuden matkailijoiden tarpeet jalostuvat ja muuttuvat teknologian
kehityksen ja muiden muutosten rinnalla. Kehityksen ennustaminen pelkästään
viiden vuoden päähän – saati pidemmälle – on varsin haastavaa, mistä
esimerkkinä voidaan tarkastella teknologian kehityksessä tapahtuneita
harppauksia ja niiden ennustettavuutta pelkästään viimeisen vuosikymmenen
ajalta. Varmaa on ainoastaan se, että kehitys jatkuu edelleen vaikuttaen
liikenteen digitalisaatioon, liikkumispalveluiden kehitykseen ja matkailijoiden
käyttäytymiseen.
Teksti: Tea Koskela
Kuvat: JC García-Rosell & Minni Haanpää