”Lappiin on helppo tulla, mutta tietoa liikkumispalveluista on vaikea löytää” – saavutettavuuden haasteet ja reittioppaan jatko puhuttivat aluekierroksella
Arctic
MaaS -hanke on vähitellen lähestymässä loppuaan ja jatkosuunnitelmia on
laadittu pitkin kevättä. Kesäkuun aikana hankkeen projektisuunnittelijat
toteuttivat aluekierroksen hankkeen rahoittaja-alueilla ja vierailivat
pitämässä infotilaisuuksia yhteensä yhdeksällä paikkakunnalla. Aluekierros
alkoi torstaina 13.6. Enontekiöltä ja päättyi muutamaa viikkoa myöhemmin torstaina
27.6. Pyhä-Luostolle. Infoilaisuuksissa esiteltiin hanketta ja Lapinreittioppaan kokeiluversiota. Lisäksi osallistujille ohjeistettiin
OpenStreetMap-karttapalvelun peruskäyttöä ja kerrottiin, miten
kyseinen järjestelmä kytkeytyy reittioppaaseen. Kittilän tilaisuuden molemmat osiot löytyvät myös
tallenteina Kideve elinkeinopalvelujen YouTube-kanavalta - linkit tallenteisiin löytyvät hankkeen materiaaleista.
Infotilaisuuden
alkupuoliskolla kerrottiin lyhyesti hankkeesta, esiteltiin Lapin reittioppaan
kokeiluversiota ja siihen kehitettyjä reaaliaikatoimintoja, sekä raotettiin
varovasti verhoa tulevaisuudennäkymien ja mahdollisuuksien osalta. Hankkeen
aikana Lapin reittioppaan kokeiluversioon kehitetyt ja siinä testatut
reaaliaikatoiminnot saivat positiivisen vastaanoton
alueilla. Reaaliaikaisen tiedon merkitys matkailijoille tiedostettiin tärkeäksi
matkustusmukavuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavaksi seikaksi.
Jouko Nuottila esittelee Lapin reittioppaan kokeiluversiota Sallassa |
Infotilaisuuden
toisen puolikkaan aikana käytiin läpi matkailuyrittäjille suunnattua
ohjeistusta OpenStreetMapin peruskäytöstä. Kommenttien perusteella moni
yrittäjä myös havahtui OpenStreetMapin hyödyllisyyteen – sitä kautta pystyy
lisäämään oman yrityksen näkyvyyttä muuallakin kuin pelkästään reittioppaan
hauissa. Sovelluskehittäjien paljon käyttämä OpenStreetMap saattaa yllättäen tuoda
yritykselle näkyvyyttä useammassakin applikaatiossa.
Aluevierailujen
yhteydessä keskusteltiin myös ei-kaupallisten kohteiden digitointitarpeesta ja
tarpeen mukaan kohteiden tarkkoja sijainteja käytiin katsomassa myös paikan
päällä. Aluekierroksen aikana digitointityö saatiin alulle, mutta kohteiden
viemistä OpenStreetMapin tietokantaan ja kohdetietojen täydentämistä jatketaan
hankkeen toimesta vielä heinäkuussa.
Kartan pyörittelyä Kemijärvellä... |
...ja lähtöpisteen selvittäminen digitointia varten. |
Digitointia OpenStreetMap-tietokantaan Hetassa |
Matkailualueiden
näkökulmasta toimiva reittiopas monipuolistaisi mahdollisuuksia tarjota
matkailijoille nykyistä parempaa palvelutasoa ja tehdä kestävien
liikkumismuotojen valitseminen helpommaksi ja luotettavammaksi. Toimivaan aikataulu-
ja reittioppaaseen pystyttäisiin tavoitetilanteessa mm. lisäämään liikennettä
näkyville lyhyellekin aikavälille, kuten kesätapahtuman ajaksi. Palvelutasoltaan
hyvä reittiopas voisi mahdollistaa tulevaisuudessa myös tilausajojen tyhjien
paikkojen myymiseen. Edellytyksenä näille toiminnoille on kuitenkin prosessin
sujuvuus ja helppous liikennöitsijän näkökulmasta – muutaman päivän vuoron tai
tyhjän paikan lisääminen myyntiin täytyy sujua vaivattomasti.
Jatkossa
Lapissa olisi myös tarve saada kutsupohjainen liikenne näkymään reittioppaassa
siten, että matkustaja ymmärtäisi kyseisen vuoron toteutumisen vaativan
jatkotoimenpiteitä, kuten puhelun tai sähköpostiviestin lähettämisen. Kutsupohjaisen
palvelun ennakko-oston mahdollistaminen lippukauppaintegraation kautta
sujuvoittaisi sekä liikennöitsijän että asiakkaan arkea. Hankkeen aikana kutsupohjaisen
liikenteen esittämiseen ei ole kuitenkaan vielä löydetty täydellistä ratkaisua.
Lappi ei ole tilanteessa yksin, sillä samojen haasteiden kanssa painivia liikkumisen
hankkeita on parhaillaan käynnissä monella suunnalla. Aluekierroksen aikana
käydyt keskustelut muiden hankkeiden suuntaan olivat hyvä muistutus
synergiaetujen huomioimisesta ja niiden mahdollisimman tehokkaasta
hyödyntämisestä vuorovaikutteisessa hanketyössä.
Jatkossa olisi tarve kutsupohjaisen liikenteen näkymiseen infotaulujen lisäksi myös digitaalisessa reittioppaassa |
Aluekierroksella
nousi luonnollisesti esille myös huoli Lapin reittioppaan tulevaisuudesta. Jatkotoimenpiteistä
on keskusteltu kevään ja alkukesän aikana, sillä haasteita harvaan asutun
alueen liikkumisessa riittää edelleen ratkottavaksi. Saavutettavuuden
edistämistä pohjoisessa halutaan ehdottomasti jatkaa, ja alueellisen
kehitystyön eteenpäin viemiseksi on kaavailtu jatkohanketta. Laaja-alaiselle
toimialarajat ylittävälle yhteistyölle on tarvetta jatkossakin, mikäli harvaan
asutun alueen kestävää liikkumista halutaan turvata ja viedä palvelutasoa asteittain
parempaan suuntaan.
Tea Koskela