Arctic MaaS -hanke edistänyt saavutettavuutta ja digitalisaatiokehitystä Pohjois-Suomessa
Open Arctic
MaaS -hankekokonaisuus on vienyt Pohjois-Suomen liikkumispalveluiden kehitystä
monin tavoin eteenpäin kuluneen vuoden aikana. Hankkeessa on tehty töitä
sisäisen saavutettavuuden ja liikenteen digitalisoinnin edistämiseksi pohjoisen
harvaan asutulla alueella. Arctic MaaSissa yhteistyötä on tehty yli alue-,
maakunta-, toimiala-, organisaatio- ja hankerajojen vieden kehitystyötä näin
monella rintamalla menestyksekkäästi eteenpäin. Hankkeen aikana tietoa
pohjoisen Suomen liikkumistarpeista ja digitaalisista ratkaisuista on saatu
vietyä eteenpäin eri tason toimijoille – ymmärrys on lisääntynyt ja yhdessä on
otettu askeleita kohti vaivattomampaa ja helpompaa liikkumista. Monitasoisesta
yhteistyöstä saadut synergiahyödyt ovat sysänneet merkittävästi harvaan asutun
alueen liikkumispalveluiden kehitystä eteenpäin.
Avoimen ohjelmistokehityksen osalta Arctic MaaSissa on
tehty merkittävä työ reittioppaan soveltamiseksi Pohjois-Suomen olosuhteisiin
pitkine etäisyyksineen, kylmine talvineen ja voimakkaine sesonkivaihteluineen. Lappiin
on jo suhteellisen vaivatonta matkustaa esimerkiksi lentäen tai junalla, mutta
yleensä matkaa täytyy kuitenkin päästä jatkamaan linja-auto-/rautatieasemalta
tai lentokentältä jollain muulla kulkuvälineellä. Matkaketjun sujuvuus vaikuttaa
olennaisesti siihen, miten esimerkiksi kansainvälinen yksilömatkailija kokee
matkustamisen Lappiin ja Lapissa. Arctic MaaSin aikana testattiin mm. bussit
kartalla -toimintoa, reaaliaikaisen kulkutiedon sekä häiriö- ja
poikkeustietojen näkymistä reittioppaassa. Jatkossa näiden toimintojen tuominen
matkailijoiden käyttöön ja sitä kautta tapahtuva palvelutason nosto vastaisi
osaltaan niihin saavutettavuuden haasteisiin, joiden kanssa Pohjois-Suomessa on
painittu jo pitkään. Toimivat reaaliaikaominaisuuden tekisivät digitaalisesta
reittioppaasta palvelun, joka kannustaisi matkailijoita hyödyntämään entistä
enemmän joukkoliikenteen tarjoamia mahdollisuuksia myös Lapin ja
Pohjois-Pohjanmaan alueilla.
Hankkeen
aikana käytännön digitointityötä – kuten reittien ja aikataulujen digitointia –
on tehty olemassa olevilla työkaluilla, samalla kuitenkin uusia mahdollisuuksia
kartoittaen. Toinen merkittävä ponnistus on ollut hankkeessa mukana olevien
alueiden käyntikohteiden digitointi OpenStreetMapin tietokantaan. Kaiken
kaikkiaan digitoituja kohteita kertyi yli 300. Aluekierroksen aikana käytiin
myös hedelmällisiä keskusteluja liittyen reittioppaaseen ja mahdolliseen
jatkohankkeistukseen. Näiden ja ohjausryhmissä käytyjen keskusteluiden
perusteella kiinnostusta jatkaa Arctic MaaSissa aloitettua työtä löytyy. Lapin
reittioppaan jatkokehitystä ja liikkumisen palveluiden edistämistä halutaan
viedä jatkossakin eteenpäin. Aluekehityshankkeen suunnittelu on tästä
näkökulmasta katsottuna erittäinkin varteenotettava jatkumo Arctic MaaSille.
Hankkeen
aikana tehty työ on nähty tärkeäksi eri yhteistyötahojen suunnalla, mutta
toistaiseksi kiinnostus ei vielä ole realisoitunut konkreettisiksi toimiksi
jatkoa ajatellen. Pohjoisen Suomen näkökulmasta toimialarajat ylittävä
liikkumisen palveluiden kehittäminen on kuitenkin jatkossakin tärkeää. Etenkin
liikenteen ja matkailun toimialojen välistä vuorovaikutusta ja
keskusteluyhteyttä on syytä pitää yllä. Saavutettavuuden edistämiseksi
molempien on sisäistettävä toisen ydintoiminnan lainalaisuudet ja
perustoimintamallit – vain siinä tapauksessa toimialojen välinen yhteistyö
saavutettavuuden eteen tuottaa parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Arctic MaaSissa tehty työ matkaketjujen eheyttämiseksi on
ollut merkityksellistä, mutta Lapin reittioppaan parissa kehitystyötä riittää
vielä tulevillekin vuosille. Tärkeää on saada laaja-alainen yhteistyö ja
pohjoisen Suomen alueella tehtävä alueellinen kehitystyö jatkumaan, jotta
tavoiteltu palvelutarjonta ja palvelutaso realisoituisivat
käyttäjäystävällisenä ratkaisuna. Matka kohti kestävää, jatkuvuuden turvaavaa
ratkaisua ja organisoitumista on vielä kesken ja osoittautui jo hankkeen aikana
luultua pidemmäksi. Mutta jatkokehityksen kautta on mahdollisuus päästä
tilanteeseen, jossa hyvä palvelu puhuu puolestaan – ja sillä on mahdollisuudet
kehittyä vieläkin paremmaksi.
-Tea Koskela