Liikkumisen palveluiden hankinnoissakin kannattaa toteuttaa yhteistyötä ja vuoropuhelua
Hankinnan
suunnittelussa lähtökohtana ovat hankinnan tarpeet ja tavoitteet. Liikkumisen
palveluita hankittaessa on mahdollista miettiä, kuinka palvelu toteutetaan
kestävästi ja kuinka se voisi toimia osana oman kunnan ja seutukunnan kestävän
liikkumisen palveluiden ekosysteemiä. KeLiPa –hanke toi Lapin liikkumisen
palveluiden hankkijat yhteen oppimaan aiheesta ja jakamaan kokemuksia.
Kuljetuspalveluiden hankinta on kunnissa suhteellisen
harvoin toistuva toimenpide, jossa rutiinia hankintoihin ei välttämättä ehdi
syntyä. Uusi puhtaiden ajoneuvojen lainsäädäntö on tuonut hankintoihin lisää
pohdittavaa kunnille asetettujen tavoitteiden takia. Kestävän liikkumisen
palveluiden ekosysteemi -hankkeen järjestämässä työpajasarjassa hankintojen
prosessi käytiin läpi PTCServices Oy:n asiantuntijan johdolla. PTCS tuotti
hankkeelle myös kuljetuspalveluiden hankintaoppaan julkisille hankintayksiköille,
tarjouspyyntö- ja sopimuspohjat sekä reittisuunnittelun mallipohjan.
Hankintaprosessi
alkaa jo ennen tarjouspyynnön julkaisua
Hankinnan tavoitteiden näkökulmasta on hyvä
selvittää erilaisia vaihtoehtoja palvelun toteutukselle ja yhteistyölle jo
hankinnan suunnitteluvaiheessa. Liikkumisen palveluiden hankinnoissa voi tehdä
yhteistyötä esimerkiksi hankintayksiköiden välillä sekä eri kuljetuspalveluita
yhdistämällä.
Vuoropuhelu myös liikennöitsijäkentän
kanssa on tärkeää. Tässä keinona toimii markkinavuoropuhelu, jonka paikka on
nimenomaan hankinnan suunnitteluvaiheessa. Tietoa kerätään samanaikaisesti
kyseessä olevaan kilpailutusta varten, mutta myös omaa osaamista ja myöhempiä
toimenpiteitä varten. Hankintalaki ei määritä miten markkinakartoitus
käytännössä tehdään, vaikka siinäkin on noudatettava hankintalain periaatteita.
Tarjoajien tasapuolinen kohtelu, avoimuus ja syrjimättömyys tulee varmistaa jo
tässä vaiheessa. Vuoropuhelun toteutustapoja on monenlaisia, kuten asiakirjojen
kommentointi, yhteistilaisuudet ja omaa tiedonhankintaa ja verkostoitumista
varten järjestettävät messut. Markkinavuoropuhelusta ilmoittamiseen on monta
tapaa, joissa kaikissa riittävä avoimuus on kuitenkin varmistettava.
Kuntien hankkimat kuljetuspalvelut voidaan
kytkeä osaratkaisuksi alueen liikkumisen tarpeille. Esimerkiksi
koulukuljetuksen kilpailutuksessa on mahdollista selvittää, voidaanko tarjota
kyyti samalla työmatkalaisille, eläkeläisille tai matkailijalle. Kuljetuspalvelun
perusvaatimuksista ei kuitenkaan voi tinkiä ja esimerkiksi koulukuljetuksissa
oppilaiden turvallisuus ja aikataulutus lukujärjestyksiin sopivaksi on
varmistettava, samoin palveluntuottajan velvollisuus raportoida reitin
peruskäyttö. Jos reitti halutaan avata yleiseen käyttöön, selvitetään potentiaaliset
ulkopuoliset reittiä käyttävät, eri ryhmien tarpeet ja muut käytännön asiat
palveluihin liittyen. Näitä voivat olla muun muassa mahdollisuus periä
ulkopuolisilta korvaus perusreitistä maksetun korvauksen lisäksi ja tuleeko
kuljetuksiin ilmoittautua etukäteen.
Hankintoja
ei ohjaa vain hankintalaki
Liikkumisen palveluita hankittaessa on
huomioitava vuonna 2021 voimaan tullut laki ns. puhtaista ajoneuvoista. Se on
ohjaamassa alan palveluiden hankinnoissa ympäristö- ja
energiatehokkuusvaatimuksia ja koskee kuntia ja kuntayhtymiä. Lain velvoitteet voidaan
esittää soveltuvuus-ja vähimmäisvaatimuksina. Vaatimukset täyttävien tarjousten
puuttuminen ei vähennä hankintayksikön velvoitetta hankkia tietty osuus
kuljetuksista lakia vastaavasti. Vaade ei kuitenkaan koske jokaista yksittäistä
hankintaa, vaan EU-kynnysarvon ylittävien kuljetuspalveluiden hankintojen
kokonaisuutta kussakin hankintayksikössä. Tämän seuraaminen vaatii kunnan
sisällä kuljetuspalveluiden hankintojen kokonaiskoordinaatiota ja yhteistyötä
eri osastojen ja toimialojen kesken.
Yhteistyö
voi tuoda konkreettista hyötyä, mutta vaatii tarkkaa suunnittelua
Mitä yhteistyö vaatii, kun sitä tehdään
hankintayksiköiden välillä ja mitä sillä voi tavoitella? Tavoitteet voivat olla
esimerkiksi volyymietua, parempaa palvelua tai ympäristövaikutusten
huomioimista. Yhteistyötä suunnitellessa on syytä ratkaista mitkä kuljetukset
ovat helpommin yhdistettävissä kuin toiset. Yhdistäminen voi olla järkevää
silloin kun yhden kunnan alueella kuljetettavan asian määrä jää vähäiseksi –
näin voi olla esimerkiksi jätekuljetusten osalta.
Myös hankintayksikön sisällä voi tulla eteen tilanne, että eri kuljetuspalveluita olisi järkevä yhdistää. Esimerkkinä voisi olla tilanne, jossa palveluntuottaja ajaa oppilaskuljetuksia aamuisin ja iltapäivisin, mutta samoihin aikoihin tai oppilaskuljetusten välillä kysyntää olisi myös vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain kuljetuksiin. Mitä tulee huomioida, kun eri kuljetuspalveluita yhdistetään? Jotta yhdistäminen voisi olla mahdollista, tulee hankintayksikön selvittää huolellisesti mm. eri lainsäädännöistä tulevat vaatimukset, eri ryhmien tarpeet (oppilaat, vanhukset, vammaiset) ja yhdistämisten vaikutukset muihin kilpailutettaviin kuljetuspalveluihin.
Kaikissa näissäkin yhteistyön tavoissa on
tärkeää käydä riittävä vuoropuhelu ennen kilpailutuksen avaamista. Parhaissa
tapauksissa vuoropuhelulla saadaan enemmän kiinnostuneita tarjoajia ja
sisällöltään – sekä hinnaltaan –laadukkaampia tarjouksia. Vuoropuhelun pohjalta
hankintapäätös on helpompi hyväksyä, ja selkeä viestintä vähentää hävinneiden
harmia. Onnistuneimmillaan vuoropuhelu takaa innostuneen, positiivisen alun
sopimuskaudelle.